با تزریق هفتگی یک آنزیم جدیدا کشف شده، می توان دیابت نوع 2 را به نحو بهتری درمان کرد

پروتئینی که اخیراً مشخص شده است که توسط کبد تولید می شود و به کنترل سطح قند خون کمک می کند، می تواند در درمان دیابت نوع 2 انقلابی ایجاد نماید.

تحقیقاتی که در Science Translational Medicine منتشر شده است، نشان می دهد که تزریق این پروتئین به نامSMOC1 ، به موش های دیابتی کمک کرد تا قند خون خود را با سهولت بیشتری کنترل کنند.

محققان همچنین یک فرم ماندگار تر از SMOC1 را تولید کردند که اگر در انسان به همان روشی عمل کند که در موش عمل می کند، فقط با یک بار تزریق در هفته می تواند به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک کند، در حالیکه بسیاری از داروهای دیابت در حال حاضر باید به صورت روزانه استفاده شوند.

نتایج این تحقیق بر روی موش ها نشان می دهد که SMOC1،نسبت به متفورمین که داروی خط مقدم فعلی دیابت نوع 2 می باشد، در بهبود کنترل قند خون و حساسیت به انسولین موثرتر است. همچنین بر خلاف داروهای فعلی، خطر کاهش خطرناک قند خون با تزریق این دارو وجود ندارد.

بیشتر ما دوستان، اعضای خانواده یا همکاران مبتلا به دیابت نوع 2 داریم. این تعجب آور نیست، با توجه به این که این بیماری بیش از 400 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده است.

دیابت نوع 2، همچنین با چاقی ارتباط تنگاتنگی دارد و با افزایش میزان شیوع چاقی (بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند) پیش بینی می شود تا سال 2030 ، تعداد 578 میلیون بزرگسال و تا سال 2045 ، 700 میلیون نفر به دیابت مبتلا شوند.

افراد دیابتی عوارض زیادی را تجربه می کنند که می تواند کیفیت زندگی آنها را مختل کرده و امید به زندگی آنها را کاهش دهد. یک مشکل عمده در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، بالا بودن قند خون است که در صورت عدم کنترل و درمان، می تواند باعث ایجاد بسیاری از مشکلات جدی سلامت شود:

•         افراد دیابتی تا چهار برابر بیشتر در معرض حملات قلبی و مغزی هستند.

•         سه برابر بیشتر دچار نارسایی کلیوی می شوند.

•         قطع عضو در افراد دیابتی 15 برابر بیشتر است.

•         دیابت علت اصلی نابینایی قابل پیشگیری است.

•         تقریباً از هر دو فرد مبتلا به دیابت، یک نفر بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب را تجربه می کند.

کنترل و کاهش سطح قند خون قبل از آشکار شدن نشانه ای از عوارض دیابت می تواند به خنثی کردن این قاتل خاموش کمک کند.

داروهای فعلی دیابت به اندازه کافی خوب نیستند

رژیم غذایی سالم و ورزش اولین خطوط درمانی دیابت هستند. اما این دو روش در کاهش قند خون، به ویژه با پیشرفت بیماری، تاثیرات محدودی دارند. بنابراین در نهایت استفاده از داروهایی برای کنترل قند خون ضروری می شود.

طیف وسیعی از داروها برای کنترل قند خون موجود هستند. متداول ترین داروی انتخاب اول، متفورمین است که برای بیش از 120 میلیون نفر در سراسر جهان تجویز می شود. در حالی که متفورمین به طور کلی ایمن و موثر است، اما اغلب علائم گوارشی مانند اسهال و نفخ شکمی را ایجاد می کند.

همه داروهای دیابت، بدون استثنا ، دارای اثربخشی محدود یا عوارض جانبی ناخوشایند هستند. بسیاری از آنها همچنین می توانند به طور بالقوه باعث هیپوگلایسمی (کاهش قند خون) شوند، که می تواند باعث ضعف و بی ثباتی، اضطراب، تعریق، لرزش، سبکی سر، گیجی و در موارد شدید، کما یا حتی مرگ شود.

درمان با انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور معمول با پیشرفت بیماری، زمانی که سایر داروهای کاهنده ی قند خون در کنترل سطح قند خون کم اثر می شوند، آغاز می شود. بنابراین، می توانیم ببینیم که نیاز فوری به ایجاد رویکردهای جدید برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد.

نسل بعدی درمان های دیابت

کشف محققان در مورد SMOC1، که به طور طبیعی توسط کبد تولید می شود و با افزایش سطح قند در خون آزاد می گردد، می تواند راهی جدید برای کنترل قند خون ارائه دهد.

محققان در ابتدا SMOC1 را به عنوان پروتئینی که از سلولهای کبدی موش (سلولهای کبدی) آزاد می شود، کشف کردند. ترشح این پروتئین هنگامی که چربی اضافی در سلولهای کبدی ذخیره می شود، افزایش می یابد.

محققان همچنین دریافتند که سطح SMOC1 در خون افراد مقاوم به انسولین (قبل از دیابت) کاهش می یابد. بر اساس مطالعات حیوانی و مطالعات با استفاده از سلولهای کبدی انسان، محققان پیش بینی نمودند که درمان با SMOC1 در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، چه پیشرفته و چه تازه تشخیص داده شده، موثر باشد. تولید SMOC1 ماندگارتر و تزریق هفتگی آن می تواند استفاده ی روزانه از داروها را تبدیل به چیزی در گذشته کند و کیفیت زندگی بیماران را افزایش دهد.

با توجه به شیوع دیابت نوع 2، این امر به کاهش بار سلامت عمومی بیماری کمک می کند، زیرا بیماران به طور بالقوه نیاز به ویزیت کمتری نیاز دارند و کمتر در بیمارستان بستری خواهند شد.

مرحله ی بعدی تحقیق آزمایشSMOC1 ، بر روی انسان برای کمک به توسعه ی یک درمان جدید بالقوه ، با کمک صنعت داروسازی است. با پشتیبانی مناسب، SMOC1 می تواند طی شش تا هشت سال آزمایشات انسانی را تکمیل کرده و کمک کند تا خسارات ناشی از دیابت نوع 2 و به طور کلی چاقی بر بهداشت جهانی کاهش یابد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-weekly-diabetes-enzyme-discovery.html